Proste sposoby na zdrowe gotowanie

Odpowiednio przyrządzone potrawy pozbawione dodatkowej porcji tłuszczu czy z ograniczeniem soli to nie tylko konieczność w przypadku osób dbających o linię, czy odchudzających się. Zdrowa kuchnia sprawdzi się również w przypadku każdego, kto chce jeść smaczniej, lżej, a przede wszystkim z korzyściami dla swojego organizmu. Oto kilka prostych sposobów na zdrowe gotowanie.

Zdrowe gotowanie – zalety

Po co w ogóle zmieniać sposoby przyrządzania ulubionych dań? Przede wszystkim chodzi o to, aby  wykorzystywane produkty zachowały jak najwięcej swoich wartości odżywczych. Po drugie zdrowe gotowanie wspomaga pracę takich ważnych organów jak wątroba, jelita czy żołądek. Na tej zmianie skorzysta też nasze ciało, które stanie się bardziej kształtne i jędrniejsze. Lżejsza kuchnia to również łatwiejsza kontrola wagi oraz wsparcie dla serca. Warto też podkreślić, że przyrządzane jedzenia w zdrowszy sposób, bywa też równoznaczne z oszczędnością czasu.

 Sposoby na zdrowszą kuchnię

Najprostsza z metod, która króluje w zdrowej kuchni to gotowanie na parze. Dzięki niej potrawy zyskują na smaku, ale i wyglądzie – warzywa stają się bardziej sprężyste, a mięso kruchsze. Ponadto nie dochodzi tu do utarty witamin oraz innych cennych składników odżywczych. Inna metoda zdrowego gotowania to samodzielne wyciskanie soków. Dzięki temu unikniemy spożycia dodatkowej porcji cukru – niestety często te gotowe posiadają go w swoim składzie. Poza tym zawarte w owocach czy warzywach minerały i witaminy w płynnej postaci są o wiele lepiej przyswajane przez organizm. Domowe surówki i sałatki to następny prosty sposób na zdrowszą kuchnię. Musimy tu jednak pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze – starajmy się unikać obierania warzyw lub obierajmy je jak najcieniej. Po drugie – naszą sałatkę czy surówkę doprawmy dopiero przed jej podaniem. Tym sposobem zapobiegniemy ucieczce składników odżywczych. Zdrowsze smażenie to jeszcze jeden sposób na to, by zdrowie zagościło w naszej kuchni i na talerzach.

Na czym polega ta metoda? Istnieją dwie możliwości. Pierwsza – zakup specjalnych naczyń z wysokogatunkowej stali i nieprzywieralną powłoką. Możemy je znaleźć obecnie m.in. w ofercie firmy Philipiak. Smażąc w nich, nie musimy używać już dodatkowej porcji tłuszczu. Druga to smażenie w piekarniku na folii aluminiowej bądź papierze do smażenia. Tym sposobem powodujemy, że mięso nabiera pełni smaku i nie traci sprężystości ani kruchości. Grillowanie to jeszcze jedna metoda, z której warto korzystać, chcąc zdrowiej gotować. Dzięki niej nie tylko nie stosujemy dodatkowej porcji tłuszczu, ale również redukujemy jego zawartość, która znajduje się naturalnie w mięsie. W zdrowej kuchni powinniśmy też sięgać po zamienniki soli i cukru – dwóch największych wrogów naszych: sylwetki i zdrowia. Nadmiar tej pierwszej może osłabić kości i sprzyja rozwojowi nadciśnienia. Zbyt dużo cukru powoduje, że tyjemy, niszczy się nasza cera i psują zęby, a nasze ogólne samopoczucie oraz sprawność fizyczna i psychiczna ulegają znacznemu pogorszeniu.

Jak widzimy zdrowe gotowanie wbrew powszechnym opiniom, wcale nie musi oznaczać rezygnacji z ulubionych potraw czy wyraźnych ograniczeń. Sprowadza się ono jedynie do „odchudzenia” niektórych z nich oraz powoduje, że serwowane potrawy zaskakują smakiem, aromatem, a przede wszystkim są pełne wartości odżywczych.

Dodaj komentarz

(*) Required, Your email will not be published

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.