Chrapanie – nie lekceważ go!

chrapanie, śpiąca w łóżku para

Okazyjne pochrapywanie zdarza się, od czasu do czasu, każdemu. Dopóki przytrafia się to nam sporadycznie, nie ma powodu do paniki. Prawdziwy problem pojawia się kiedy chrapanie towarzyszy nam regularnie prowadząc do ciągłego zmęczenia w dzień, drażliwości i nasilenia kłopotów ze zdrowiem. Niejednokrotnie może również powodować problemy w związku – nie każdy partner jest w stanie przyzwyczaić się do nocnych odgłosów. Na szczęście, spanie w osobnych sypialniach, nie jest jedynym sposobem na rozwiązanie tego, dość powszechnego, problemu.

Dlaczego chrapiemy?

Statystyki podają, że co dziesiąty Polak chrapie. Na dolegliwość tę najczęściej cierpią mężczyźni – aż 80% przypadków dotyczy właśnie ich. Większość, bo aż 60%, dorosłych chrapie w sposób fizjologiczny, co nie stanowi bezpośredniego zagrożenia ich zdrowia. Do najczęstszych przyczyn chrapania należą: otyłość, infekcje lub alergie powodujące obrzęk dróg oddechowych, przerost migdałków, osłabienie mięśni gardła. Nieprawidłowa budowa gardła, krzywa przegroda nosowa, polipy w nosie, menopauza a nawet sposób spania (na wznak).

Problem ten nie omija także dzieci. Chrapanie u dziecka spowodowane może być częstymi infekcjami, stanem zapalnym, kłopotami z migdałkami lub błędną budową anatomiczną. W każdym z tych przypadków, dobrze jednak skonsultować się bez zwłoki z lekarzem pediatrą.

Chrapiesz? Zrób coś z tym

Chrapanie często traktujemy jako coś całkowicie naturalnego. Bagatelizujemy jego pojawienie się a leczenie chrapania uważamy za zbędne i nic nie wnoszące. To błąd – chrapanie, poza znacznym obniżeniem jakości życia, prowadzić może do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak obturacyjny bezdech senny. Osoby cierpiące na to schorzenie często uskarżają się na bóle głowy, osłabienie refleksu, kłopoty z pamięcią oraz koncentracja. Są także bardziej niż inni zagrożeni chorobą wieńcową, tachykardią, udarami mózgu, przewlekłą obturacyjną chorobą płuc a nawet cukrzycą. Co więc zrobić, żeby nie chrapać?

kobieta śpiąca na trawie

Czy istnieje sposób na chrapanie?

Domowych sposobów na chrapanie jest wiele. Zacznijmy od przyjrzenia się temu, jak śpimy. Osoby śpiące na wznak chrapią najczęściej – warto więc spróbować zmienić pozycję jaką przyjmujemy podczas snu. Nie zaszkodzi także inwestycja w ergonomiczne poduszki oraz elastyczny materac. Dbajmy, aby nasza sypialnia była przed snem przewietrzona, a temperatura oscylowała w granicach 18-20 stopni Celsjusza.

Przyjrzeć także powinniśmy się naszej wadze i nałogom. Chrapaniu sprzyja bowiem otyłość, a także palenie i nadużywania alkoholu.

W aptece możemy się zaopatrzyć w jeden ze środków łagodzących objawy chrapania. Wybierać możemy spośród: sprayów do gardła lub nosa, maści do nosa lub doustnych listków.

Leczenie chrapania

Jeśli jednak problem nie znika lub, wręcz przeciwnie, nasila się pomyślmy o wizycie u laryngologa.  Sprawdzi on jakie są przyczyny i skutecznie podpowie jak leczyć chrapanie. Być może konieczna będzie zaawansowana diagnostyka, taka jak monitorowanie snu. W skrajnych przypadkach leczenie chrapania może wymagać zabiegu chirurgicznego, nie mamy się jednak czego obawiać – zabiegi te przeprowadzane są w ramach chirurgii jednego dnia a chory szybko dochodzi do siebie.

 

Dodaj komentarz

(*) Required, Your email will not be published

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.