Wrażliwy temat – jelito drażliwe

zespół jelita drażliwego

Jelito drażliwe, a dokładniej mówiąc – zespól jelita drażliwego, to przypadłość dotykająca coraz większą liczbę osób. Cierpią na nią młodzi i starsi, kobiety oraz mężczyźni. I mimo że nie jest to choroba zagrażająca życiu, to jednak potrafi bardzo obniżyć jakość i komfort życia codziennego. Wykazano, że jelito drażliwe wywiera większy wpływ na życie pacjenta niż astma, migrena, a nawet depresja i cukrzyca. Jeszcze kilka lat temu przypadłość określano mianem nerwicy jelit. Dziś używa się sformułowania IBS. Warto w tym miejscu podkreślić, że zespół jelita drażliwego jest chorobą nawracającą i charakteryzuje się dysfunkcją mięśni gładkich przewodu pokarmowego. I mimo że nadal nie jest znana dokładna przyczyna IBS, istnieje kilka skutecznych sposobów, które mogą pomóc w złagodzeniu nieprzyjemnych objawów.

Choroba ludzi wrażliwych?

Zespół jelita drażliwego to przede wszystkim choroba osób nadwrażliwych, żyjących w ciągłym stresie. Uważa się bowiem, że przyczyny jej wystąpienia mogą tkwić w naszym mózgu i być reakcją na stres oraz problemy życia codziennego. Negatywny wpływ czynników zewnętrznych na psychikę może bowiem manifestować się nieprawidłowościami ze strony jelit.

Jelito drażliwe – objawy

IBS, a więc zespół jelita drażliwego może objawiać się na wiele różnych sposobów. Najbardziej charakterystycznym symptomem jest biegunka lub przeciwnie – zaparcia. Poza nimi, chory cierpi na przewlekłe bóle brzucha, uczucie sytości i pełności w brzuchu, niezależnie od zjedzonego posiłku. W niektórych przypadkach mogą pojawiać się odgłosy burczenia lub przelewania się w brzuchu, a także wyczuwalne ruchy jelit. Wzdęcia i gazy także są tu na porządku dziennym. Ogólnie rzecz ujmując, chory uskarża się na gorsze samopoczucie i ciągłe problemy z układem pokarmowym.

jelito drażliwe objawy

Jak zmniejszyć nieprzyjemne dolegliwości?

Myślisz, że to tylko ból brzucha, który zaraz minie? W przypadku jelita drażliwego, dolegliwości bólowe mogą trwać przez dłuższy czas, promieniując do innych części ciała. To nie jest tak, że ból pojawia się po zjedzonym posiłku. Czasami może wystąpić niezależnie od niego. Warto więc wiedzieć, jak sobie radzić z problemem, gdy ten zaskoczy nas w ciągu dnia lub nie daje za wygraną od dłuższego czasu.

Pokonać stres

Jako, że jelito drażliwe to przypadłość ludzi zestresowanych, warto tutaj zadbać o zminimalizowanie sytuacji stresowych lub przynajmniej nauczyć się radzić sobie ze stresem. Można np. zapisać się do psychologa, który pomoże uporać się z nawracającymi lękami lub innym dyskomfortem psychicznym. Warto również znaleźć sobie konkretny sposób na relaks. Dobrym rozwiązaniem jest medytacja i joga, które skutecznie uwalniają od stresu i wyciszają organizm.

Odpowiednia dieta

W zespole jelita drażliwego bardzo ważną rolę odgrywa odpowiednia dieta. Osoby borykające się z IBS nie mogą jeść tego, co wszyscy. Ich menu musi być właściwie skomponowane i przemyślane. Co ważne, inną dietę należy stosować, jeśli chorobie towarzyszy biegunka, a inną w przypadku zaparć. W przypadku biegunek dieta powinna być uboga w produkty sprzyjające rozwolnieniu i wzmagające perystaltykę jelit. W zaparciach konieczne jest spożywanie produktów bogatych w błonnik. W jednej i drugiej postaci choroby należy wyeliminować z życia żywność o działaniu wzdymającym, dania smażone, jedzenie wysoko przetworzone, dania typu fast food.

Co można jeść?

W chorobie IBS z powodzeniem można sięgać po marchew, pomidory, ogórki, paprykę o wydłużonych strąkach, kapustę chińską, kiełki bambusa, seler, kukurydzę, bakłażan, sałatę, dynię, kabaczek, słodkie ziemniaki, szczypior. Z owoców poleca się banany, winogrona, kiwi, mandarynki, pomarańcze, ananasy, grejpfruty, cytryny, jagody, truskawki.

Wskazane są ryby i chude mięso, a także tofu, jaja, pieczywo bezglutenowe, płatki ryżowe, mąka owsiana i płatki owsiane, komosa ryżowa i ryż. Z produktów mlecznych z powodzeniem można sięgać po mleko migdałowe i ryżowe, masło orzechowe, ser parmezan i mozzarella oraz ser camembert.

Czego nie można jeść?

Przede wszystkim należy wystrzegać się napojów gazowanych, alkoholu, mocnej kawy i herbaty. Z menu należy wykluczyć potrawy smażone na głębokim tłuszczu oraz te mocno doprawione i pikantne. Unikać należy kapusty i cebuli, a także kalafiora, brukselki, brokuła, soczewicy, buraków ćwikłowych, grzybów. Z owoców warto ograniczyć spożywanie jabłek, moreli, śliwek, owoców suszonych, gruszek oraz mango.

Co do produktów mlecznych to ograniczamy twaróg oraz jogurty. Niewskazane jest też mleko krowie, owcze i kozie, jak również kwaśna śmietana, bita śmietana, mleko sojowe, serek ricotta i mascarpone. Jeśli chodzi o produkty zbożowe, to wykluczamy wszystko co pszenne, a więc pszenne pieczywo, płatki śniadaniowe pszenne, pszenny makaron.

jak leczyć jelito drażliwe

Ważna aktywność fizyczna

Jelita osoby zdrowej nie lubią biernego stylu życia, bo wtedy też się rozleniwiają i zaczynają szwankować. Co dopiero jelita osoby borykającej się z IBS. Regularna aktywność fizyczna jest tu niezbędna. Nie dość, że minimalizuje stres i pomaga pozbyć się całego skumulowanego napięcia, to dodatkowo wspomaga wydzielanie hormonów, które poprawiają samopoczucie, a przy okazji poprawiają funkcjonowanie jelit. Na jaką aktywność się zdecydować? Tak naprawdę nie ma to większego znaczenia. Najważniejsze, żeby trenować systematycznie. Można biegać lub jeździć na rolkach. Można tańczyć lub trenować fitness. Ale uwaga! Na samym początku aktywności, dolegliwości IBS mogą się nasilić. Jest to jednak przejściowe i minie, więc nie należy szybko się zniechęcać.

Wsparcie z apteki

Dobrym wsparciem w leczeniu jelit drażliwego są odpowiednie zioła i probiotyki. Niektóre z nich pomagają pozbyć się wstydliwych wzdęć, inne łagodzą dolegliwości bólowe. Jeszcze inne dbają o właściwą florę bakteryjną jelit i tym samym przynoszą ulgę.

Dodaj komentarz

(*) Required, Your email will not be published

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.